Jako specjaliści z firmy Tioman Group, wiodącego producenta oznakowania drogowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu, chcielibyśmy przybliżyć Państwu temat rodzajów sygnalizacji świetlnej. Znajomość różnych typów sygnalizatorów i zasad ich działania jest kluczowa dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego.

Podstawowe rodzaje sygnalizacji świetlnej

W Polsce wyróżniamy dwa główne rodzaje sygnalizacji świetlnej:

  1. Sygnalizacja ogólna (kolizyjna) – sygnalizatory S-1 i S-2,
  2. Sygnalizacja kierunkowa (bezkolizyjna) – sygnalizatory S-3 i S-4.

Sygnalizatory ogólne dotyczą wszystkich kierunków ruchu, które nie posiadają sygnalizacji kierunkowej. Z kolei sygnalizatory kierunkowe odnoszą się do konkretnych relacji na skrzyżowaniu, np. jazdy na wprost lub skrętu w lewo.

Sygnalizacja kolizyjna (ogólna)

Sygnalizacja kolizyjna to najpowszechniejszy rodzaj sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach. Składa się z trzech podstawowych kolorów: czerwonego, żółtego i zielonego. Oto, co oznaczają poszczególne sygnały:

  • Czerwony – zakaz wjazdu za sygnalizator,
  • Żółty – zakaz wjazdu, chyba że zatrzymanie grozi niebezpieczeństwem,
  • Zielony – zezwolenie na wjazd, o ile nie utrudni to ruchu innym pojazdom lub pieszym.

Warto pamiętać, że zielone światło na sygnalizatorze ogólnym nie gwarantuje bezkolizyjności przy skręcaniu. Kierowca musi zachować ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszym oraz pojazdom jadącym z przeciwka.

Sygnalizacja bezkolizyjna (kierunkowa)

Sygnalizacja bezkolizyjna to rodzaj sygnalizacji świetlnej, który osobno reguluje ruch w poszczególnych relacjach na skrzyżowaniu. Najczęściej spotykane sygnalizatory kierunkowe to:

  • Sygnalizator S-3 – z sygnałami w kształcie strzałek, odnoszącymi się do konkretnych kierunków jazdy,
  • Sygnalizator S-4 – z sygnałami w kształcie strzałek i krzyża, stosowany głównie na pasach włączeń i wyłączeń.

Zielone światło na sygnalizatorze kierunkowym oznacza, że kierowca może bezkolizyjnie przejechać przez skrzyżowanie w relacji wskazanej strzałką. To duże ułatwienie i poprawa bezpieczeństwa w porównaniu z sygnalizacją kolizyjną.

Sygnalizacja dla pieszych i rowerzystów

Osobne sygnalizatory przewidziano także dla pieszych i rowerzystów. Są to odpowiednio:

  • Sygnalizator S-5 – z sylwetką pieszego w kolorze czerwonym i zielonym,
  • Sygnalizator S-6 – z sylwetką roweru w kolorze czerwonym, żółtym i zielonym.

Zasady interpretacji tych sygnałów są analogiczne jak w przypadku sygnalizacji dla pojazdów. Zielone światło oznacza możliwość wejścia na przejście lub przejazdu przez skrzyżowanie, a czerwone – zakaz.

Jak działa sygnalizacja świetlna?

Sygnalizacja świetlna może działać w oparciu o różne algorytmy sterowania. Najczęściej spotykane to:

  • Stałoczasowe – ze stałymi, zaprogramowanymi długościami cykli,
  • Acykliczne – reagujące na bieżąco na natężenie ruchu, dzięki detektorom i czujnikom,
  • Wzbudzane – uruchamiane na żądanie przez pieszych lub pojazdy.

Nowoczesne systemy sterowania ruchem potrafią dynamicznie dostosowywać parametry sygnalizacji do aktualnej sytuacji na drodze, optymalizując przepustowość i minimalizując straty czasu.

Sygnalizacja świetlna a prędkość pojazdów

Poza regulacją ruchu na skrzyżowaniach, sygnalizacja świetlna bywa także stosowana do kontroli prędkości pojazdów. Przykładem są tzw. “zielone fale”, czyli ciągi skrzyżowań z sygnalizacją zsynchronizowaną tak, aby pojazd jadący z określoną prędkością trafiał zawsze na zielone światło.

Innym rozwiązaniem są sygnalizatory reagujące na prędkość zbliżających się pojazdów. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, zapala się czerwone światło, zmuszając go do zatrzymania. To skuteczny sposób na poprawę bezpieczeństwa w newralgicznych punktach, np. przy szkołach czy przejściach dla pieszych.

Oferta Tioman Group – kompleksowe rozwiązania z zakresu sygnalizacji świetlnej

Jako Tioman Group, oferujemy pełen wachlarz produktów i usług związanych z sygnalizacją świetlną. W naszej ofercie znajdą Państwo:

  • Sygnalizatory ogólne i kierunkowe,
  • Sygnalizatory dla pieszych i rowerzystów,
  • Sterowniki sygnalizacji stałoczasowej i acyklicznej,
  • Detektory ruchu i czujniki natężenia,
  • Słupy, wysięgniki i konstrukcje wsporcze,
  • Projektowanie i wdrażanie systemów sterowania ruchem.
  • Sygnalizację wahadłową.
  • Przyczepę sygnalizacyjną U-26A.

Nasze rozwiązania cechuje najwyższa jakość, niezawodność i zgodność z aktualnymi normami. Dzięki rozbudowanemu zapleczu technicznemu i doświadczonej kadrze jesteśmy w stanie sprostać nawet najbardziej złożonym wyzwaniom z zakresu sygnalizacji świetlnej.

Podsumowanie – rodzaje sygnalizacji świetlnej

Sygnalizacja świetlna to kluczowy element infrastruktury drogowej, odpowiadający za bezpieczeństwo i płynność ruchu. Znajomość różnych rodzajów sygnalizacji – kolizyjnej, bezkolizyjnej, dla pieszych i rowerzystów – to podstawa dla każdego uczestnika ruchu drogowego.

Jako Tioman Group, z dumą dostarczamy kompleksowe rozwiązania z zakresu sygnalizacji świetlnej – od pojedynczych sygnalizatorów po zaawansowane systemy sterowania ruchem. Nasze produkty i usługi pomagają zarządcom dróg i inwestorom tworzyć bezpieczniejsze i sprawniejsze skrzyżowania.

Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami, którzy chętnie doradzą w kwestii doboru optymalnych rozwiązań sygnalizacyjnych. Wspólnie zadbajmy o to, aby ruch na polskich drogach odbywał się płynnie i bez zakłóceń.